Waarom ordenen zinvol is

Een tijdje geleden was ik bij een vriendin op bezoek die altijd veel spullen kwijt is. Voor de grap keek ik eens in de la onder haar inductiekookplaat: naast blikken, potten en pakken zag ik ook minstens acht pakjes servetten, dompelkaarsen, een afwaskwast, een set glazen schaaltjes en een slacentrifuge.

Waarom kwam die la zo chaotisch op mij over? Dat komt omdat ik verbanden zoek tussen de items die erin liggen. Mijn vriendin niet, die zocht gewoon ruimte om haar spullen op te bergen. Maar op het moment dat ze iets wilde vinden, werd het lastig…

Dit zijn een paar tips om beter te ordenen:

– Berg op met de intentie iets terug te kunnen vinden.‘Dumpen’ is dan  uit den boze, hoe verleidelijk het ook is.
– Zoek naar vergelijkbare categorieen. Een slacentrifuge schaar ik onder de categorie ‘keukenmachines’ en de dompelkaarsen en de servetjes onder de categorie ‘sfeermakers’.
– Kies een opbergplek die overeenkomt met de gebruiksfrequentie.  De slacentrifuge bleek veelvuldig te worden gebruikt. Die plek onder handbereik was dus zo gek nog niet.
– Berg de spullen op in de ‘zone’ waar je ze gebruikt. De afwas- kwasten verwacht je dan eerder onder aanrecht.
– Zorg dat je kunt zien wat je hebt. Het setje schaaltjes lag onder de Snelle Jelles en de servetjes. Logisch dat mijn vriendin verbaasd was toen het tevoorschijn kwam!

2011-01-15T11:25:13+00:00blog, Geen categorie|