Gedragswetenschappers menen dat wij mensen ons maar voor maximaal vijf procent bewust zijn van ons handelen. De overige 95 procent komt automatisch en onbewust tot stand dankzij een combinatie van aangeboren en aangeleerd gedrag. Lopen, ademen en tandenpoetsen zijn daar voorbeelden van, maar ook autorijden, iemands toon interpreteren of een gesprek voeren.
Je gedrag veranderen kost veel energie en het kan alleen op basis van echte motivatie. Toch is gedragsverandering in het bedrijfsleven een soort lapmiddel voor alle mogelijke kwalen. Tal van trainingen en workshops gaan over het verbeteren van vaardigheden of het inslijpen van nieuwe gewoontes.
Inspirerend, dat zeker. Goed voor de teamspirit? Ook. Maar werkelijk effectief? Dat hangt er maar helemaal vanaf of jij erin slaagt dat onbewuste, niet zo wenselijke gedrag in je bewuste zone te krijgen om er vervolgens dag in, dag uit aan te sleutelen. Dan blijkt ineens hoe lastig gedragsverandering is.
Laat verandering dus geen dogma worden.