Op tafel ligt een loeimoeilijke legpuzzel. Een klein succesje. Nu ons gezinsleven zich vrijwel uitsluitend binnenshuis en in de tuin afspeelt, zijn de kinderen (17 en 19) niet meer van hun kamer af te branden. De jongste volgt school vanuit bed als ware hij een ernstig zieke. De oudste doet pas rond lunchtijd zijn ogen open en start dan een onnavolgbaar programma dat heel veel schermtijd behelst.

ComputermoeVoor een berenjacht, raamversieren of stoeptekenen zijn ze tot mijn spijt te oud, dus probeer ik ze in beweging te krijgen met een work-out in de woonkamer (frisse tegenzin), klusjes in de tuin (matig succes) en een puzzel van 1000 stukjes (triomf!), waardoor ze dit weekend meer hebben gestaan dan in de hele week ervoor. Verder reikt mijn ouderlijke invloed niet helaas.

Ondertussen dijt mijn eigen zitvlak uit. Ik werkte altijd al veel achter de computer en dat is alleen maar toegenomen. Mijn scriptie vordert, ik schrijf, ontwikkel lesmateriaal, werk mijn website bij, volg webinars en bel. Zittend.

Ik geef toe dat het lekker is om ’s ochtends niet meteen in vertrekmodus te hoeven schieten. Ik slaap beter en word rustiger wakker. Ook krijg ik meer gedaan nu ik alle tijd aan mezelf heb. Gezien de omstandigheden waarin sommige anderen verkeren, heb ik het heel, heel erg goed getroffen. Die bureaubillen neem ik dus maar op de koop toe.

Maar mijn ogen protesteren heftig tegen deze nieuwe situatie. Ik maak te lange dagen en dat wreekt zich. Ik staar te veel, knipper te weinig en ontspan niet genoeg. Daar leidt mijn concentratievermogen weer onder, zodat mijn productiviteit ondanks alle beeldschermuren hard achteruit holt.

Tijd om in te grijpen. De tip van de week:

Gun je ogen regelmatig een pauze  

Ik geef een paar tips die ik ook maar heb gegoogled:

  • Drink voldoende vocht tegen droge ogen. Een glas water op de verwarming zorgt voor voldoende luchtvochtigheid. Aha.
  • Wissel veraf en dichtbij kijken af. Kijk naar je handen als je typt, neem ‘echte’ pauzes of (tamelijk noodzakelijk vind ikzelf) haal een frisse neus;
  • Doe een paar keer per dag aan oogyogahier vind je een fijn voorbeeld van maar zes minuten;
  • Installeer dit programma: het maakt het licht op je computer ’s avonds wat geler. Handig als je zelf niet zo handig bent in het aanpassen van je beeldscherminstellingen.
  • Probeer niet meer dan vijf of zes uur per dag achter je computer te zitten. Meer uren maken werkt contraproductief, maar dat weet je waarschijnlijk na twee weken thuisisolatie zelf ook wel!

Onderschat het belang van deze tips niet! Wil je een globale indicatie van de gezondheid van je ogen? Het Oogfonds stelde deze online Oogtest ter beschikking.

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week. Of lees Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren.