Een paar jaar geleden had ik een serieus conflict. Het huis wat wij in 2000 hadden gekocht, bleek te verzakken. Het begon met wat onverklaarbare scheuren in de muren. Vreemd, want voor de aanschaf had het huis (deel van een twee-onder-één-kap) juist nieuwe palen gekregen. Maar het ging van kwaad tot erger en samen met de buren stelden we het toenmalige funderingsbedrijf aansprakelijk. Na jaren monitoren, onderzoek, juridische bijstand en veel moeizame gesprekken wisten we ons gelijk te behalen en werd de schade hersteld op kosten van de aannemer en zijn verzekeraar. Een grote opluchting.
Bijzonder was dat ik na afloop een prachtige bos bloemen kreeg. Niet als pleister op de wonde, maar als bedankje van de aannemer voor mijn constructieve opstelling tijdens het conflict, waardoor we er minnelijk uit konden komen. Zo werd deze uiterst vervelende periode toch op een positieve manier afgesloten.
Ik herinnerde me de casus omdat ik de afgelopen tijd een cursus ‘Mediation en conflicthantering’ deed. Daardoor ben ik veel opmerkzamer geworden op de conflicten die ik in werk- en privérelaties meemaak of waarneem.
Als organizer geef ik adviezen over het efficiënt en effectief gebruik van tijd en middelen. Soms gaat het dan ook over de interactie tussen mensen en hoe dat prettiger en slimmer kan. Jammer genoeg is er echter zelden tijd om dieper in te gaan op conflicten op de werkvloer. Terwijl dit juist grote en ongrijpbare energievreters zijn.
Conflicten kunnen je werkplezier behoorlijk verpesten en toch lopen we er met een grote boog omheen. We ventileren onze mening tegen anderen, uiten verholen kritiek, trachten stiekem de ander te ondermijnen of bijten liever op onze tong dan het gesprek aan te gaan. Dat vraagt immers dat je je kwetsbaar opstelt.
Wat mij destijds heeft geholpen, was me afvragen welke doelen de aannemer had en daar ook naar te vragen. Toen bleek: hij gunde ons wel degelijk een zorgeloos leven in een huis zonder scheuren, alleen niet tegen elke prijs. Zo overstegen we gemakkelijke aannames en stereotyperingen en ontstond er, na wat begrip over en weer, draagvlak voor een oplossing.
Dat was toen meer geluk dan wijsheid, maar nu weet ik dus wel beter. Ben jijzelf betrokken bij een conflict, ervaar je ergernis maar wil je toch iets aan de situatie verbeteren? Volg dan deze tip eens op:
Leg het conflict op tafel en bespreek jullie doelen
Een conflict ontstaat omdat je ervaart dat iemand anders – van wie jij afhankelijk bent – je hindert in het bereiken van je doelen. Maar doet die persoon dat wel opzettelijk? Vraag er gewoon eens naar.
- Wat voor doel wil jij nou precies bereiken?
- Met welk resultaat zou jij tevreden zijn?
- Wat zou jou het gevoel geven dat jouw wensen recht zijn gedaan?
Soms is luisteren naar elkaar al genoeg om de verstandhouding te verbeteren, over alternatieve oplossingen na te gaan denken en die nare energievreter voor eens en voor altijd te elimineren.
Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.