Laatst overkwam het me weer eens. “Jij bent gemeen!” zei mijn klant. Nu klinkt dat misschien niet zo aardig, maar mijn hart maakt een klein sprongetje als iemand mij, temidden van de stapels papieren, zoiets toevoegt. Ik weet namelijk iets wat hij nog niet weet, namelijk dat we nu écht resultaat gaan boeken.
Ken je de uitdrukking: ‘Rommel is het zichtbare resultaat van uitgestelde beslissingen?’ Ik weet niet wie het gezegd heeft, maar het klopt als een bus. In het geval van deze klant ging het om een enorme kartonnen doos vol mappen en ingebonden stukken uit zijn oude werkkamer. ‘Dat doe ik zelf nog wel eens,’ zei hij toen ik ernaar keek. Maar daar trapte ik niet in. ‘Je krijgt vijf minuten om die doos uit te zoeken,’ zei ik streng. Dat was het ‘Jij-bent-gemeen-moment’!
Dit is waarom het werkt:
> het verrassingseffect. Mijn klant was zo overrompeld dat het niet hem op kwam om te weigeren.
> de redelijkheid. Hij wist best dat die doos er anders nog weken zou staan…
> de scherpe tijd. Die suggereerde crisis, en adrenaline deed de rest.
> mijn aanwezigheid. Daardoor lukte het om deze vervelende klus tot een einde te brengen.
Als je in zo weinig tijd van zoveel uitgestelde beslissingen kunt afkomen, dan aarzel je niet lang. Ook mijn klant deed in acht minuten waar hij anders zeker een uur over zou hebben gedaan. Een beetje gemeen is soms dus gewoon nodig. En mijn ervaring is dat mijn klanten het stiekem best prettig vinden als ik even schooljuf speel.