Vanochtend luisterde ik naar de radio. De dj’s hadden zich ongetwijfeld laten inspireren door de inhaakkalender want, zo vertelden ze, het was ‘Ruim je bureau op dag‘. Eén moment overwoog ik hieraan de #tipvandeweek te wijden, om die gedachte meteen weer te verwerpen. Zo’n onderwerp, dat was me veel te huishoudelijk.

werkplekVoor de vorm googlede ik, eenmaal achter mijn bureau, toch even of die dag ook werkelijk bestond. En ja hoor, dik 5 miljoen resultaten! ‘Een bureau is vaak een verzamelplaats van onzinnige dingen en papieren die je lang niet altijd nodig hebt,’ las ik in het eerste blog waar ik op klikte. Hmmm, dat klopte eigenlijk wel voor mijn eigen werkplek. De afgelopen weken had ik hard gewerkt aan mijn nieuwe website, en er waren heel wat dingen blijven liggen.

Met andere ogen keek ik om me heen. Ik zag een ongebruikt potje crème, een stressballetje waar ik niets mee deed, mijn oude mobiel als herinnering aan een taakje, een relatiegeschenkje dat net iets te leuk was om meteen weg te gooien en allerlei papieren ‘waar ik nog iets mee moest’.

Ik verzamelde de rommeltjes en bracht ze naar een beter plekje. Ik nam de papieren door, gooide wat weg, borg iets anders op en noteerde een paar reminders. Ik pakte een vochtig doekje en nam mijn toetsenbord, telefoon en bureaublad af.

Tien minuten later zag mijn werkplek er een stuk netter uit en waren er een paar losse eindjes verdwenen. Die ‘Ruim je bureau op dag’ was zo gek nog niet! Zo kwam het toch tot deze Tip van de week:

Kijk ook eens met andere ogen naar je werkplek

Wil je je werkplek serieus onder handen nemen? Een paar suggesties:

  • Laat je veel liggen bij wijze van reminder? Je bureau wordt dan al snel rommelig. Creëer liever een aflegplek.
  • Houd spullen die je veel gebruikt onder handbereik met behulp van je ‘easy reach zone‘.
  • Heb jij nog veel printwerk, bijvoorbeeld van projecten? Dit is een typische ‘organizingtip’ om ze uit elkaar te houden.
  • In het bezit van een klassieke rommella? Met ladeverdelers voorkom je ergernissen.

Volg je deze tips op, dan stel je snel weer orde op zaken als het even uit de hand is gelopen. Tien minuten kan (dus) al voldoende zijn. Doe het meteen even!

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

Wil je een workshop van mij bijwonen? Ik geef binnenkort in Gouda een workshop met open inschrijving over het plannen van je werk, op donderdag 7 maart 2019. Nieuwsgierig, of zelfs zin om te komen? Van harte welkom: klik hier.