Tip van de week #10

Je kunt op veel manieren met problemen omgaan. Vorig weekend was ik getuige van een tamelijk energievretende manier. Ik was met een vriendin op stedentrip naar Münster (leuk stadje!). Het vroor, dus het was behoorlijk koud en er woei een gure wind waarover mijn vriendin zich beklaagde. En dat was niet het enige waarover ze klachten had.

zuur mondjeZe klaagde over het hotel, over het ontbijt en de omvang van haar kamer. Ze klaagde over de persoon met wie ze samenwoonde, de mantelzorg waartoe ze zich verplicht voelde en haar kleine appartement. Ze klaagde over haar opvoeding, waardoor ze geleerd had zich weg te cijferen en ‘ja’ te zeggen omdat ze voelde dat ze een ‘nee’ niet verkocht kreeg.
Het was een lange klaagzang van alle moeilijkheden op haar pad. Ze spuwde haar gal en had behoorlijk met zichzelf te doen.

Ik ook, tot op zekere hoogte. Klagen lucht op en het is een manier om sociale steun te verwerven, dus ik gunde mijn vriendin haar zure mondje. Maar na een poosje kreeg ik een patroon in de gaten. Mijn vriendin wilde wel over haar omstandigheden klagen, maar er niets aan doen. Ai, dan krijgt deze oplossingsgerichte dame het zwaar.

Dat heeft alles te maken met mijn eigen copingstrategie. Die is meestal probleemgericht en actief: iets doen aan de situatie geeft veel meer grip dan lijdzaam ondergaan en klagen. Uit onderzoek blijkt ook dat het effect heeft, daar schreef ik al eens eerder een tip over: Vergroot je locus of control.

Toch kan ook emotiegerichte coping helpen bij het omgaan met problemen en stress. Want na een tijdje had ik door waar mijn vriendin behoefte aan had: bekrachtiging. Veel complimentjes en knuffels later ging ze opgeladen naar huis. Zo werd het toch nog een leuk weekend.

Klagen mag, in tegenstelling tot het spreekwoord. Even stoom afblazen is goed voor je. Probeer wel deze tips in gedachten te houden:

  • Doe het niet te lang, want je verpest niet alleen je eigen humeur, maar ook dat van de ander ;-).
  • Zet je negatieve ervaring af tegen een positieve. ‘Meestal word je in winkels netjes geholpen, maar laatst had ik toch zo’n negatieve ervaring!’ Het klaagt net even anders.
  • Realiseer je dat klagen over iets waar je geen invloed op hebt, weinig zin heeft. Verdragen is dan beter.
  • Hoor jezelf ook hoe chagrijnig je klinkt? Een beetje humor wil helpen. Dik het lekker aan of overdrijf de gevolgen.
  • Heb je een praktisch probleem? Dan kun je beter instrumenteel klagen. Daardoor ga jij (en de mensen tot wie je de klacht richt) namelijk constructief nadenken over een oplossing.

Dus:

Klaag met mate (je wordt er niet leuker van)

Wil je meer weten over copingstijlen? In dit artikel staat een overzicht van alle varianten, aan de hand van een zeer herkenbaar voorbeeld. Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

2018-03-09T07:42:17+00:00Tip van de week|