Een interessante ervaring, afgelopen weekend. Mijn vriend was zijn waspas kwijt. Je weet wel, zo’n pasje met tegoed erop waarmee je met korting door de wasstraat kunt. Het zat niet in zijn portemonnee, niet in zijn moneybelt, niet in zijn mapje met autopapieren en het lag ook niet in het dashbordkastje. Wel vonden we twee klantenkaarten van andere wasstraten in de buurt. Erg verwarrend allemaal.

stocardJuist vanwege dat gedoe met al die klantenpasjes was vriendlief onlangs overgestapt op Stocard: een app waarin je de barcodes van je klantenkaarten kunt opslaan. Die pasjes vonden we wél, want je weet nooit hoe betrouwbaar zo’n app is. Toen we even later de Staples binnenliepen, kon de scanner aldaar de Stocard inderdaad niet lezen. Zul je net zien.

Toch was ik heel even in de verleiding om de app zelf ook te installeren. Zeker toen ik al die kaarten zag die mijn vriend uit zijn portemonnee had kunnen gooien: van de Bouwmaat, de Praktis, de Karwei, het Kruidvat, de Makro, de Appie en zo verder. Dat wilde ik ook!

Net op tijd wist ik mijn primitieve brein te onderdrukken. Dat wilde ik never nooit niet. Ik stelde het me al voor: dagelijks pushmeldingen op mijn telefoon over de nieuwste aanbiedingen. ‘Martine: je punten verlopen!’ De verleiding om iets te gaan kopen wat je niet echt nodig hebt, puur om gebruik te maken van de korting. Ten prooi vallen aan hebberigheid omdat er gesuggereerd wordt dat ik iets zou kunnen missen.

Brrr. De beïnvloedingsmechanismen achter dit soort spaarprogramma’s zijn niet te overschatten, zoals je in dit artikel kunt lezen. En ik ben er zeker niet immuun voor, gezien mijn koffiemerkverslaving. Heeft beslist iets met zegeltjes sparen te maken.

In plaats van de Stocard te installeren, heb ik dit weekend juist verschillende klantenkaarten doorgeknipt en e-mailnieuwsbrieven van winkels opgezegd. Yes, dat scheelt me enorm veel opgedrongen beslissingen over die vermaledijde ‘kortingsacties’. Mijn nieuwe principe is zelfs de ’tip van de week’ geworden:

Skip de klantenkaart (dat scheelt tijd en geld) 

Hoe het afliep met de vermiste waspas? Geen idee hoeveel tegoed erop stond, maar tijdens onze zoektocht vonden we twee foldertjes voor dezelfde autowasstraat, samen goed voor 13,50 euro korting bij twee wasbeurten. Drie keer raden welke wasstraat wij gingen bezoeken…

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.