Tip van de week #16

Na mijn eindexamen (eeuwen geleden) had ik 12 weken vakantie. Dus stond ik een paar weken aan de lopende band in een fabriek om wat bij te verdienen. De hele dag verrichtte ik dezelfde handelingen, en ook in mijn dromen begon ik tot mijn wanhoop vochtig toiletpapier in te pakken. Bekijk dit korte fragmentje van Modern Times met Charlie Chaplin als je wilt weten hoe ik me voelde!
Op een dag haalde ik in de haast mijn hand open aan het scherpe staal van de machine. Zo kwam er een voortijdig einde aan mijn leven als productiemedewerkster. Het litteken had ik er graag voor over.

Charlie Chaplin - Modern timesDie handelingen aan de lopende band staan nog altijd in mijn spiergeheugen gegrift. Maar al koester ik niet bepaald warme herinneringen aan die tijd, toch gebruik ik de ervaring en het bijpassende gevoel bijna dagelijks om snel eenvoudig werk af te wikkelen. Zolang ik zelf de controle houd en niet te lang in deze modus blijf hangen, is het zelfs een welkome afwisseling van lastiger werk.

Zo werkt het.
Houd voor ‘lopendebandklusjes’ een extra lijstje bij: bijvoorbeeld een simpel memoblokje waarop zo’n 12 taakjes passen of een app. Zet er taken op die circa twee minuten duren. Streef naar een aantal dat binnen één pomodoro (25 minuten) is af te handelen. Voorbeelden van taken zijn: een betaling doen, een boek bestellen, iemand mailen. Maar ook een aantal huishoudelijke taakjes passen in een pomodoro.

Noteer minitaken die je te binnen schieten op dat blokje. Of doe een snelle breindump (zie ook deze tip van de week) als je hoofd echt omloopt. Wanneer je onderweg bent, kun je Braintoss of de OneNote app op je telefoon gebruiken om jezelf een taak te sturen. Zo blijf je met je aandacht bij de écht belangrijke zaken en raak je niet afgeleid door ‘nagging thoughts’.

De lijst is vol, en dan? Zet de ‘lopendebandstand’ aan als je een energiedip hebt. Na de lunch bijvoorbeeld, of tegen het einde van de dag. De klok loopt mee, zodat je je tempo als vanzelf opvoert. In korte tijd vink je je vervolgens door het lijstje heen.

Het trucje dat ik hier beschrijf is een combinatie van de tweeminutenregel en de pomodorotechniek. Hierdoor kom je niet in die onrustige toestand terecht van ‘zoveel te doen’ maar kanaliseer je je ingevingen door ze te parkeren voor later. Je verzamelt losse klusjes en werkt ze serieel af. Snel, slim en (bijna) stressvrij. De tip van de week is dus:

Werk in blokken van 25 minuten kleine klusjes af 

PS: Doe tweeminutenklusjes dus niet tussendoor. Gebruik de momenten tussen grote taken of afspraken liever om even op te laden.

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

Net verschenen: Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren. Een handig overzicht van de belangrijkste methodes, instrumenten en technieken om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren.

2018-05-02T11:25:25+00:00 Tip van de week|