Ineens vindt iedereen mijn privacy heel belangrijk.  Mijn inbox puilt uit van de berichten over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De één nog zoetsappiger van toon dan de andere. ‘Gefeliciteerd!’ mailt het ene bedrijf mij huichelachtig, ’tegen het einde van deze maand is het stukken beter gesteld met je privacy, en daar heb je zelf niets voor hoeven doen.
Wij geloven dat je altijd moet weten welke gegevens we over jou verzamelen […], zodat je hierover op een betekenisvolle wijze controle kan uitoefenen,‘ meldt een ander met droge ogen.

data-protection-regulation-3413077_1920Ook de cookiebanners zijn terug van weggeweest. In 2012 waren die al verplicht gesteld, maar mensen ergerden zich kapot aan de irritante pop-ups. In de Cookiewet 2016 stond daarom dat tamelijk onschuldige cookies (functionele en analytische, voor de insider) mochten zónder toestemming van de gebruiker. Nu zetten bedrijven ze er maar weer op onder het mom van better safe than sorry.

Nog erger zijn cookiewalls: pop-ups die de toegang tot de site verhinderen. Bedrijven rekenen erop dat je ongeduldig genoeg bent om door te willen, en laten je geen keuze: klikken = accepteren. Alleen Telegraaf.nl heeft mij bij mijn eerste bezoek een aantal opties geboden. Kies je voor de functionele modus, dan wordt er daadwerkelijk content geblockt.

Ondertussen is het merendeel van het MKB niet klaar voor de strengere regelgeving omtrent privacy. Dat verbaast me niets, want zelden heb ik zo’n slecht gemanaged project gezien. Wát er moet gebeuren is wel ongeveer duidelijk, maar hóé en voor wie? Bovendien heeft Nederland nagelaten om aanvullende wetgeving te maken (bijvoorbeeld om kleine zelfstandigen te ontzien), terwijl de GDPR (de Engels term voor AVG) die ruimte wél biedt. Sterker nog, als ondernemer ben ik niet eens aangeschreven door de overheid om me te attenderen op de nieuwe verplichtingen. Notabene Internet was mijn bron van informatie.

Iedereen, de overheid voorop, heeft de uitvoering van de AVG onderschat en nu zitten we met de gebakken peren. Wat ik vooral gemist heb, is een duidelijke campagne om het bewustzijn te vergroten. Een beetje zoals deze pinreclame uit de jaren negentig, weet je nog?  Zodat bedrijven, maar ook hun werknemers, en niet te vergeten burgers doordrongen raken van de simpele maatregelen die je kunt treffen om je privacy, maar ook die van anderen, te beschermen. Mijn tip:

Neem je privacy (en die van anderen) serieus

Gewoon een paar (leken)adviezen:

  • Zet een wachtwoord op al je devices (dus ook USB-sticks en je telefoon), zeker als ze van de zaak zijn en vertrouwelijke gegevens bevatten. Wanneer een van deze apparaten wordt gestolen, heb je mogelijk een datalek. En dit moet gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Laat papieren van je werk niet zomaar thuis rondslingeren, zodat je gezinsleden of de poets ze kunnen inzien. 40% van alle datalekken in Engeland betreft geprinte data en papieren documenten, en dat zal hier niet veel anders zijn.
  • Neem een abonnement op een virusscanner, en nee: ik zou geen gratis pakket kiezen. Je weet: there ain’t no such thing as a free lunch.
  • Advertenties zijn de minste van je zorgen. Maar wil je zónder surfen, installeer dan Adblock Plus. Het programma blokkeerde de afgelopen anderhalf jaar 451.691 advertenties op mijn laptop. Ik bedoel maar! Met CTRL+Shift+DEL kun je trouwens in vrijwel elke browser cookies direct verwijderen.

Ik beken: de AVG is een blok aan mijn been, een tijd- en energievreter van heb-ik-jou-daar. Maar de bewustwording juich ik toe, mits iedereen meedoet. Pas dan heeft privacybescherming zin.

Update 25 mei: Na navraag bij de Autoriteit persoonsgegevens blijkt dat alleen bij tracking cookies een cookiebanner nodig is.

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

Net verschenen: Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren. Een handig overzicht van de belangrijkste methodes, instrumenten en technieken om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren.