Tijdens een workshop over werk-privébalans voor een zorgorganisatie komen de verhalen goed los, en het terugkerende thema is bereikbaarheid. De meningen lopen ver uiteen. De ene deelnemer vindt het ongelofelijk handig om met collega’s in een WhatsApp-groep te zitten, en ziet er geen been in om te reageren op appjes buiten werktijd. Anderen hebben moeite met het gevoel constant ‘aan’ te moeten staan en trekken rigoureuze grenzen. Een derde groep wil het wel anders, maar durft niet voor zichzelf op te komen.

mensenmassaIk schrik van de voorbeelden. Eén deelnemer heeft een dumbphone genomen om maar niet overstelpt te worden met berichtjes (je weet wel, een mobiel die niks kan behalve bellen en sms’en). Een ander is uit de groepsapp gestapt omdat ze buiten werktijd met onzinnige zaken werd lastig gevallen. Een volgende maakt er een punt van om na 20:00 uur nergens meer op te reageren. Eén medewerker houdt haar mobiele nummer zelfs geheim zodat ze zich als ze niet thuis is ten minste echt kan ontspannen.

Eigenlijk is bereikbaarheid niet echt het issue. Allen reppen over echte of ervaren groepsdruk. De aanname dat iemand die bereikbaar is ook onmiddellijk beschikbaar is, blijkt het probleem.  Via je smartphone sluipt het werk zo te pas en te onpas je privéleven binnen. Je moet reageren, en wel NU. Wie voorzichtig kritiek uit, krijgt de naam ‘moeilijk’ te doen, en uit de groep stappen is al helemaal not done. Je zou eens nuttige informatie missen!

Dat die nuttige informatie verdrinkt tussen trivia, grapjes en emoticons wordt gevoeglijk vergeten. Om nog maar niet te spreken van TMI: Too Much Information: de neiging om persoonlijke beslommeringen, feestjes of Heftige Gebeurtenissen in de app te delen. Waar je dan uiteraard ALLEMAAL betrokken op dient te reageren.

Logisch dat sommige mensen daar ‘nee’ tegen zeggen. Zelf zou ik het wel een wake-upcall vinden als een medewerker een dumbphone nam om daarvan verschoond te blijven. Mijn tip zou zijn:

Manage (samen) je beschikbaarheid

Hoe zou je dat kunnen doen?

  • Maak afspraken met je werkgever over beschikbaarheid en wat daarin van jou verwacht wordt;
  • Sta stil hoe jij zelf je mobiel gebruikt onder werktijd. Sijpelt privé ook door in werk, wees dan niet verbaasd of verbolgen over het omgekeerde;
  • Wees je ervan bewust dat snel reageren verwachtingen creëert;
  • Stap niet zomaar in elke Whatsapp-groep. Vraag door naar nut en noodzaak en stel misbruik of privacyschendingen onmiddellijk aan de kaak;
  • Heb je zelf iets mee te delen? Overweeg het gebruik van verzendlijsten. Dan krijg alleen jij de reacties te zien. Hier zie je hoe je een verzendlijst maakt voor iPhone, en hier voor Android.

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

Net verschenen: Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren. Een handig overzicht van de belangrijkste methodes, instrumenten en technieken om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren.