Het was een pittig weekend. Ik ben namelijk begonnen met een Onderzoekspracticum Psychologisch Survey, een statistiekmodule van de Open Universiteit. Trouwe lezers van de Timemanagementkalender herinneren zich misschien hoe ik me tijdens een Helweek ook al eens door zo’n module worstelde. Afzien dus!

berekenenNiet dat ik bijzonder slecht ben in statistiek. Bij ‘De grote statistiekquiz’ die dit weekend toevallig in de Volkskrant stond, scoorde ik 7 van de 9 vragen goed. Het probleem is SPSS, het programma waar ik statistische berekeningen in maak. Ik ben er niet goed in thuis, en de module voorziet niet in een stap-voor-stapinstructie.
Gevolg: ik probeer er proefondervindelijk achter te komen hoe SPSS ook alweer werkt. Omdat het programma totaal niet geschikt is voor intuïtief gebruik, ben ik onnodig lang aan het klooien.

Ik weet dat ik niet de enige ben die onhandig is met programma’s. De meeste mensen zijn vakbekwaam, maar overschatten hun digitale vaardigheden (hun leidinggevenden ook trouwens, bleek uit dit onderzoek van de Universiteit Twente). Of zijn te gemakzuchtig om te investeren in het leren kennen van de software die ze dagelijks gebruiken.

Dat leidt tot veel tijdverlies en inefficiency, tot wel 8 % van de werkbare tijd volgens eerder vermeld onderzoek! Bovendien is niet-functionerende ICT superfrustrerend. De tip van de week is daarom:

Investeer in knoppenkennis

Leer de software die je gebruikt beter bedienen. Ook als je er wél mee uit de voeten kunt, valt er dikwijls tijdwinst te boeken. Mijn tips:

  • Schaam je niet om je kennistekort aan te kaarten bij je leidinggevende. Die is er ook bij gebaat dat je goed functioneert en kan wellicht een training organiseren. Aan te bevelen, omdat iemand van apparatenstress soms echt motivatieproblemen krijgt.
  • Liever zelf aan de slag? Verzamel veelvoorkomende problemen en vraag of andere mensen hier ook mee kampen. Op Youtube vind je vaak tutorials, op internetfora tips. Ik vond mijn oplossingen en veel bemoedigende hulp op de speciale groepspagina voor OPS op Facebook.
  • Ben jij juist degene met knoppenkennis op kantoor? Maak je collega’s dan zelfstandiger. Lees hier bijvoorbeeld hoe Lianne dat aanpakte.
  • Maak je gebruik van Outlook en wil je dat zo efficiënt mogelijk doen? Schaf dan het boekje Grip op je e-mail aan. Of schakel mij eens in. Van Outlook heb ik wél verstand ;-).

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.