Tip van de week #37

Daar begin ik niet aan,  dacht ik toen de Belastingdienst (of was het een andere instantie?) me vorig jaar vroeg of ik de Berichtenbox van MijnOverheid wilde activeren. Ik heb best vertrouwen in het systeem en mijn eigen vermogen om het te bedienen, maar het eventuele gemak van één berichtenbox weegt niet op tegen de risico’s, vind ik. Daarvoor krijg ik te veel phishingmails, en moet ik te vaak vaststellen hoe kwetsbaar we zijn, online.

Aan de kant van de overheid zal het met de beveiliging wel in orde zijn. Maar kijk hier eens wat je allemaal moet doen om zélf veilig te kunnen internetten: dat is me nogal wat.
Sinds een digitaal zeer vaardige collega-organizer is gehackt ben ik extra voorzichtig. Ik laat al genoeg digitale sporen na, heb ik gemerkt toen ik overstapte op een ander mailadres. Het aantal organisaties dat me digitaal benadert overschrijdt de honderd, ik heb ze allemaal moeten aanschrijven, bah.

Overigens ben ik blijkbaar nog voorzichtig, want 6,6 miljoen mensen hebben de Berichtenbox van MijnOverheid wél geactiveerd. Misschien in een moment van onoplettendheid, want vorige week kwam in het nieuws dat 1/5 van hen er al langer dan een jaar niet in heeft gekeken, en daardoor belangrijke berichten heeft gemist van een hele reeks aan overheidsinstanties, soms met forse boetes tot gevolg.

Een beetje dom van die lui? Nee, met dergelijke aantallen kun je niet meer schamperen dat ze ‘dan maar beter hadden moeten opletten’. De Nationale Ombudsman schreef daarom een terechte aanbeveling, waarin onder meer staat dat MIjnOverheid veel alerter moet zijn op ongeopende digitale post.

Hoe kon dit gebeuren? Tja, we nemen best wel vaak beslissingen waarvan we de gevolgen niet goed overzien. Levitin stelt in zijn boek Een opgeruimde geest dat dit komt door cognitieve overbelasting in combinatie met beslissingsmoeheid. Daardoor hakken we knopen door terwijl we in feite onvoldoende geïnformeerd zijn.

Niet gek, want de hoeveelheid informatie die we dagelijks te verwerken krijgen is enorm: wel 34 gigabyte per dag. Dat is zo vermoeiend voor je brein dat het leidt tot improductiviteit en fouten. Dan kan het zomaar gebeuren dat je vergeet je spammap te checken, je niet meer weet welk mailaccount je hebt doorgegeven aan MijnOverheid, of je niet hebt gerealiseerd dat niet alleen de Belastingdienst, maar ook de gemeente en de RDW voortaan digitale post aan je sturen wanneer je de Berichtenbox activeert.

Tja. De tip van de week is simpel:

Vraag je af of je echt gediend bent met al die digitale berichten

Spring zuinig om met je mailadres en schrijf je niet overal zomaar voor in, zeker als je weet dat je mail meestal maar vluchtig leest of dat je toch al niet zo georganiseerd bent met je administratie. Laat in dat geval de post gewoon naar je huis brengen. Zo’n visueel geheugensteuntje wint het dan met gemak van het digitale bombardement aan informatie dat we dagelijks ontvangen.

PS: Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

2017-09-14T07:55:12+00:00Tip van de week|