Kun je niet stoppen met checken, klikken, surfen en liken en vind je dat zelf ook een pietsje problematisch? Ontwikkelaars maken bewust gebruik van psychologische mechanismen om apps, games en sociale media zo verslavend mogelijk te maken.

Dit zijn nogal schokkende cijfers…

70 procent van de zakelijke mailtjes wordt binnen zes seconden na binnenkomst gelezen (…). Dat is enorm storend: volgens een schatting kan het na een onderbreking wel 25 minuten duren voor je weer geconcentreerd bezig bent. Als je regelmatig over de dag verspreid maar 25 mailtjes opent, ben je letterlijk geen minuut maximaal productief aan het werk.’ – Quote uit Superverslavend, Maven Publishing, 2017.

Overdreven, deze cijfers? Ik betwijfel het en dat baseer ik op twee observaties. Wanneer ik bij klanten hun mailbox reorganiseer, constateren we maar al te vaak dat er op een mailtje binnen tien minuten antwoord komt.

En de map ‘Verzonden items’ laat onverbiddelijk zien hoeveel en hoe verspreid over de dag we zélf mailen. Het effect op onze concentratie laat zich raden. En waarom? Het gaat allemaal om aandacht, schreef ik hier.

De Tip van de Week is daarom:

Onderdruk je klikreflex (en verbeter je focus)

Interessant: deze psychologische mechanismen zorgen dat je klikt:

  • We zijn gericht op potentiële bedreigingen. Een ongelezen bericht (op welke social media ook) kan een ‘gevaarlijke boodschap’ bevatten.
  • We hunkeren naar aandacht en positieve feedback. Likes, retweets en reacties zijn sociale erkenning: ‘jij doet ertoe’.
  • Door de variabele bekrachtiging (nu eens wel, dan eens geen mail) gaan we steeds harder op zoek naar bevestiging. Je wilt dus ‘scoren’, vandaar dat de vergelijking met verslaving zo vaak wordt gemaakt.

SuperverslavendJe kunt je klikreflex omlaag brengen door notificaties uit te zetten, apps van je telefoon te gooien en in elk geval geen eigen pushberichten te programmeren. Langer achtereen gefocust werken? Probeer de pomodorotechniek of drastischer: maak je even helemaal ‘vrij’.

Nog beter: op eigen kracht proberen om je klikreflex omlaag en je focus omhoog te brengen. Want het is toch wel wrang wanneer we daarvoor een beroep moeten doen op apps…

Meer weten? In Superverslavend legt Adam Alter uit waarom smartphones, apps en social media zo verslavend zijn (en wat je eraan kunt doen).