Dat was waar ook.  Begin maart werd ik benaderd door een journalist van het AD. Of ik tips kon geven voor de ‘perfecte to-dolijst‘. Natuurlijk werk ik daar graag aan mee. Door de uitbraak van corona wordt het artikel echter op de lange baan geschoven. Zaterdag verscheen het alsnog in de krant, met een te gekke illustratie van Edo Draaijer. Je kunt het hier lezen.

In mijn hart vind ik de timing een beetje ongelukkig. Alsof met een ‘perfecte to-dolijst’ je leven als vanzelf in goede banen loopt. Het voelt allemaal zo relatief in deze tijd. Het is zeker niet mijn belangrijkste boodschap!

Maar waar ik wél voor 100 procent achter sta, is dat het helpt om dingen op te schrijven. Niet alleen taken of acties, maar alles waar je tegenaan loopt, wat je van je á propos brengt, waar je stress van krijgt.

Een oefening die ik regelmatig doe in workshops over balans, brengt structuur in de chaos. Het is een schrijfopdracht, en daar hoort deze werkkaart bij.

Illustratie bij Artikel AD 02052020

1) Maak eerst een lijstje van alles waar je hoofd vol van is. Rommel in huis. Teruglopende productiviteit. Zorgen over anderen. Angst voor de toekomst. Het gemis aan beweging. Een streep door die mooie reis.
Alles wat je bezighoudt, en misschien ook wat er nu niet is, maar er wel zou moeten zijn. Tijd om bij te tanken bijvoorbeeld.

2) Beoordeel nu per onderwerp met een +, een +/- of een -/- hoe okay dat is. Een + wil zeggen: geen probleem. Of: ‘ik kan het aan’.  Een +/- betekent: mwah. Of: ‘ik ben er mee bezig’. En een -/- wil zeggen dat je domweg ongelukkig bent met de situatie, of je er nu wel of niet invloed op hebt.

3) Kies nu één onderwerp uit waar je je aandacht op wil richten. Iets wat je meer centraal wilt stellen in je leven, los van de ‘beoordeling’ die je hebt gegeven. Omdat het belangrijk voor je is. Omdat het je zal helpen als je hier bij stil staat. Of omdat je hiermee meer ’trouw’ blijft aan jezelf.

4) Bedenk ook welk item in je lijstje wellicht iets minder aandacht zou kunnen krijgen. Wat eigenlijk tamelijk onbelangrijk is, in het licht van al het andere. Wat meer aandacht vraagt dan reëel is. Wat negatieve energie kost. Schrap het of maakt het kleiner!

5) Bedenk tot slot wat heilig voor jou is. Neem daar een principebesluit over. Van het type ‘eerst je eigen zuurstofmasker, dan dat van een ander’. Ik schreef er een paar keer over, hier en hier. Het kan om kleine dingen gaan met een groot effect. Mijn besluit om zelf niet meer met vlees te koken, bombardeerde mijn gezinsleden bijvoorbeeld in één klap tot flexitariër.

6) Ga nu na met welke eerste stap je recht doet aan je keuze bij stap 3. Ik kan natuurlijk niet verzinnen wat dat zou kunnen zijn, dus sudder er gerust even over. Wees eerlijk tegen jezelf. Praat erover. Maar probeer echt een daad aan je besluit te koppelen. Anders heeft de exercitie geen zin.

Samenvattend: to-dolijstjes kunnen je zeker helpen om meer achter het stuur te gaan zitten. Maar haal ook dieper ongemak uit je hoofd en:

Orden de chaos in een lijstje  

Bij mij kreeg de coronacrisis een +/- trouwens. Want de toekomst is dan wel onzeker, ik voel dat ik daar wel mee om kan gaan. Te wonen in dit rijke, vrije land helpt daar trouwens allemachtig goed bij.

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week. Of lees Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren. Samen orde op zaken stellen? Kijk eens verder op mijn site, bijvoorbeeld hier.