Coaching: burn-out preventie

Voel je je overbelast en ben je bang om burn-out te raken? Je bent zeker niet de enige: werkdruk is een van de belangrijkste vormen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), in bijna alle sectoren. Goed dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, want er is veel tegen te doen. Ik werk aan preventie met een traject op maat. Daarin help ik mensen met praktische tips aan meer grip, zodat de ergste stress afneemt. Daarna ontstaat er ruimte om naar oorzaken te kijken.

De touwtjes weer in handen

Burn-out preventie is geschikt voor mensen met aanhoudende stressklachten. Daarvoor maak ik drie tot vijf afspraken met een tussenliggende periode van enkele weken. De focus ligt op praktische verbeterpunten en het hervinden van de regierol, in een later stadium bespreken we patronen en omstandigheden die de klachten hebben veroorzaakt. Het doel is voorkomen dat iemand uitvalt, de touwtjes weer in handen kan nemen en gezond en met plezier aan de slag blijft.

ACCESS-methode

Bij burn-out preventie volg ik de stappen van het ACCESS-protocol, ontwikkeld door burn-outdeskundige Carien Karsten. Het acroniem betekent: Analyse, Conditie, Cognitieve herstructurering, Effectief functioneren in het werk, Sociaal in balans en Stabilisatie. ACCESS richt zich op de afstemming tussen persoon en werk en de structurering van het herstel.

Investering

Een traject bestaat uit drie tot vijf sessies. Bij voorkeur werk ik in samenspraak met de leidinggevende en de arbo-of bedrijfsarts. Indien nodig verwijs ik door naar andere professionals. Voorafgaand maak ik een advies en offerte op maat.

Signalen van een naderende burn-out

Je raakt niet zomaar overspannen of burn-out, daar gaan vaak jaren aan vooraf. Maar ga je steeds weer opnieuw over je eigen grenzen heen, dan duidt dit op zijn minst op onhandige patronen. Negeer deze signalen niet:

  • Terugkerend gevoel van gehaastheid en drukte
  • Op vrije momenten toch werken omdat taken niet af zijn
  • Kort lontje, of toegenomen gespannenheid of prikkelbaarheid
  • Moeite om hoofd- van bijzaken te onderscheiden
  • Afgenomen beslisvaardigheid, vergeetachtigheid
  • (Onbegrepen) lichamelijk klachten of ontstekingsreacties
  • Verminderd werkplezier, cynisme
  • Slaapproblemen en/of aanhoudende vermoeidheid

Eerste half uur gratis

Ga je steeds over je eigen grenzen heen en voel je dat het zo niet langer kan? Ben je het ene moment bang om burn-out te raken en denk je het andere moment: “Het valt toch wel mee?” Zou je op zich wel wat hulp willen hebben, maar vind je het moeilijk om dat aan te kaarten? Vul het contactformulier in voor een gratis halfuur telefonische coaching, dan help ik je de zaken op een rijtje te zetten.

martine-vecht

Martine Vecht
06 19 01 26 26

Iedere situatie is anders. Een standaardoplossing is daarom zelden een goede oplossing. Graag ga ik met je in gesprek om te kijken hoe ik je zo goed mogelijk kan helpen met een op maat gesneden aanpak.

Zet de eerste stap, neem contact op!

Contact met Martine