Boeken, artikelen en zo meer
Positieve houding de eerste stap
Medewerkers met burn-outklachten blijven hier soms lang mee rondlopen. Zo blijft een deel van de risicogroep onder de radar, met alle gevolgen van dien.
Hoe kunnen organisaties de drempel om burn-outklachten te melden omlaag brengen? Voor het oktobernummer van MT Rendement schreef ik hier een artikel over. De kernboodschap is: een open en empathische houding helpt. Nieuwsgierig? Je kunt het artikel hier downloaden.
Van te doen naar gedaan
Hoe maak je een goed takenlijstje? Ik was dit interview van Els Jacobs en mij al bijna vergeten, want het vond plaats voor de corona-uitbraak. Maar nu is het toch geplaatst, met een te gekke illustratie van Edo Draaijer. Het verscheen op 2 mei 2020 in het Algemeen Dagblad en het is geschreven door Annelies Bontjes.
Het Premium-artikel kun je hier lezen.
Proactieve vuurtjes aanwakkeren
Sommige mensen hebben geen enkele aanmoediging nodig. Ze zien het werk dat gedaan moet worden, wachten bij problemen niet af en leveren een actieve bijdrage zonder dat je daarom hoeft te vragen.
Maar niet iedereen neemt even gemakkelijk initiatief of komt met eigen ideeën.In het artikel Proactieve vuurtjes aanwakkeren voor MT Rendement leg ik uit hoe je proactiviteit bij afwachtende medewerkers kunt ontwikkelen.
Beste tips als luisterboek
In 2010 schreven Leid Oudemans en ik ‘De beste tips tegen tijdnood’. Het boek beschrijft de tien belangrijkste oorzaken van tijdnood en bevat veel nuttige adviezen om bewuster met tijd om te gaan. De inhoud blijkt nog steeds zo actueel, dat Business Contact er een luisterversie van heeft gemaakt. Te bestellen via Bol.com.
Luisterfragment
Werkdruk dossier
Voor medewerkers kan het lastig zijn om werkdruk aan te kaarten. In het artikel Maak werkdruk bespreekbaar voor MT Rendement gaf ik managers een paar handvatten om over werkdruk in gesprek te gaan.
In het artikel Zo benut u een externe coach optimaal schets ik hoe je samenwerkt met bijvoorbeeld een organizer wanneer je als manager de begeleiding niet zelf ter hand neemt.
Het Reformatorisch Dagblad
Het Reformatorisch Dagblad vroeg me om tips uit ‘Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren’ te vertalen naar het drukke gezinsleven en tips te geven voor meer rust in 2019. Lees ‘De agenda de baas in 2019.’
Office Rendement
Voor Office Rendement schreef ik een artikel over systematisch werken: ‘Directeur van uw eigen werkdag‘. Met een handig schema met vijf praktische methoden voor meer systematiek op de werkvloer.
Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren
In Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren (€ 18,99) beschrijf ik beknopt de belangrijkste methodes, instrumenten en technieken om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren. Voor wie het fijne wil weten van productief, opgeruimd en stressvrij werken zonder er alle literatuur over te hoeven lezen. Voor meer kalmte in de dagelijkse drukte.
Met leeswijzer en register voor een snelle toegang tot geschikte technieken en methodes. Lovend ontvangen en inmiddels herdrukt.
Weerbaar tegen werkstress
In het themanummer Tijd van het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO) schreef ik in 2015 dit artikel over de relatie tussen timemanagement en weerbaarheid. Daarin beschrijf ik hoe planvaardigheid helpt wanneer je stress hebt.
Een klant: ‘Als ik nu nog wel eens last heb van stress, kan ik mijn werk toch gestructureerd blijven aanpakken. Leerzaam, want je bent geneigd je te richten op de dingen waar je géén invloed op hebt. Je hoeft dus niet altijd het grootste probleem aan te pakken om stress het hoofd te bieden.’
Goed bezig! Praktijkgids voor de professional organizer
Voor mijn beroepsgroep gaf ik een boek uit over het vak van van professional organizer. Hoe maak je duidelijk wat je te bieden hebt? Hoe begeleid je je klanten optimaal?
Goed bezig! Praktijkgids voor de professional organizer is het eerste Nederlandstalige boek voor de beroepsgroep zelf, een praktijkgids die je een krachtige impuls geeft om als organizer ‘goed bezig’ te zijn. Je kunt het boek hier bestellen.
Martine op de radio
Julius Rijpkema van RTV Gouwestad vroeg zich af hoe ik bij het beroep van organizer ben gekomen. Het antwoord (en meer!) hoor je in het programma ‘Gast van de week’. Ook leuk als je mij wat beter wilt leren kennen.
Een aantal jaren geleden heb ik voor BNR radio een reeks tips over timemanagement ingesproken. Beluister ze hieronder!
Het spel van timemanagement
Maak een beginnetje
Zoeken is zonde
Stop met checken
Sorteer je papieren
Stop met reageren
Spaar je vragen op
Maak tijd voor koffie
Wees onbereikbaar
Rond je dag af
De beste tips tegen tijdnood
Dit boek verscheen in 2010 als synopsis van de eerste drie Timemanagementkalenders. Het boek beschrijft de tien belangrijkste oorzaken van tijdnood en bevat veel nuttige adviezen om bewuster met tijd om te gaan. De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers zette het dan ook op de leeslijst bij de basistraining voor organizers.
Tijdnood: je weet er alles van. Hoe krijg je het allemaal georganiseerd? Wat moet je doen om niet kopje onder te gaan in deze hectische wereld? En welke technieken helpen als je een controlfreak bent, last hebt van uitstelgedrag of nooit nee durft te zeggen? De beste tips tegen tijdnood (€ 18,50) leest als een nuchtere handleiding voor mensen met tijdgebrek. Je kunt het boek hier bestellen.
Timemanagementkalenders
Van 2009 t/m 2016 publiceerde ik de ‘Timemanagementkalender, in 365 dagen naar een leven met minder stress en meer plezier’. De eerste jaren samen met Leid Oudemans, daarna alleen. Toch stopte ik met deze succesvolle scheurkalender. Waarom? Dat lees je hier.
Ik schrijf nog steeds over de dingen die me bezig houden, niet dagelijks meer, wel wekelijks, in de Tip van de week.
Martine Vecht
06 19 01 26 26
Iedere situatie is anders. Een standaardoplossing is daarom zelden een goede oplossing. Graag ga ik met je in gesprek om te kijken hoe ik je zo goed mogelijk kan helpen met een op maat gesneden aanpak.
Zet de eerste stap, neem contact op!