Wie de tijd optimaal wil benutten, vindt hier een overvloed aan tips.
Veel mensen bekijken de dingen graag van de optimistische kant. Je denkt dat je die ene klus vrij snel af hebt en dat je die extra afspraak nog best kunt redden. Natuurlijk weet je wel dat je de beschikbare tijd
Lees verder
Vanaf nu wil je met één takenlijst gaan werken. Een goed idee! Maar waar moet je beginnen? 1. Begin met het verzamelen van je taken. Die vind je in je post, je voicemail, je e-mails, in dossiers, op losse papiertjes,
Lees verder
Onze hersenen lijken op een harde schijf, maar je zogenaamde 'werkgeheugen' kan slechts twintig seconden aan informatie opslaan. Het is dus belangrijk om deze beperkte ruimte niet te gebruiken voor het bewaren van informatie die je pas veel later nodig
Lees verder
Het kost tijd en energie om de principes van timemanagement onder de knie te krijgen. Maar als je nú het roer omgooit, levert timemanagement je veel op: • je wordt minder geleefd door je agenda of je taken • je
Lees verder
Door een klein oponthoud kan je planning flink in de war raken. Van het een komt het ander en voor je het weet loop je hopeloos achter. Hoe stop je die rij omvallende dominosteentjes? Al ligt de bron van het
Lees verder
Stel: je hebt morgen om 14:00 uur een vergadering op een ander locatie. Wat betekent dat voor je planning? 1) Ten eerste zul je de vergadering moeten voorbereiden: de notulen van de vorige keer lezen, de stukken bestuderen en de
Lees verder
Vakantie. Niets moet, zeggen ze. Maar vooraf moet er juist verschrikkelijk veel. Daardoor hebben veel mensen last van vakantiedruk: je kunt immers niet zomaar alles uit je handen laten vallen. Voor veel mensen fungeert de vakantie zelfs als een soort
Lees verder
Een coach schreef jaarlijks zijn doelen op. Niet alleen zakelijke, maar ook doelen die hij privé wilde bereiken. Hij dacht na over wat er goed was gegaan in het afgelopen jaar en wat er beter kon. Hoe kon hij ervoor
Lees verder
Houd deze principes in gedachten als je een planning gaat maken: • hak grote taken in stukken en plan die afzonderlijk in; • zet langetermijndoelen in je agenda (deadline projecten, aanleveren jaarstukken); • plan niet te gedetailleerd. De praktijk is
Lees verder
Als je de zaken goed regelt, kun je met een gerust hart op vakantie gaan. Zorg er dus voor dat: • iemand je mail en post in de gaten houdt en weet welke acties hij moet ondernemen • je (voice)mail
Lees verder
Wanneer je met een recente versie van Outlook werkt, toont het programma een takenveld onder de agenda. Je kunt rechtstreeks in dit veld typen, maar mail waaraan je een vlaggetje hebt gegeven, komt hier ook te staan. Dat is handig,
Lees verder
Je hebt een grote taak op je bordje en vraagt je af hoe je die ingepland krijgt? Je allereerste taak is het doordenken van het werk en het maken van een planning. Doorloop onderstaande stappen: • Breng eerst de werkzaamheden
Lees verder
Ben jij een chronische laatkomer, dan onderschat je mogelijk hoe lang iets duurt. Bij een douchebeurt denk jij aan tien minuten, maar je vergeet dat dit ochtendritueel met afdrogen en aankleden minstens het dubbele kost. De rit naar je werk
Lees verder
Eric is directeur van een elektronicabedrijf. Hij vertelt: `Ik ben gestopt met alles op lijstjes te zetten. Na een jaar stonden er nog steeds acties op waar ik al die tijd maar niet aan was toegekomen. Een rotgevoel! Ik houd
Lees verder
Goede voornemens gemaakt? Je plannen hebben meer kans van slagen als je ze benadert als een project. Dat betekent nadenken over het doel, het proces plannen en de voortgang bewaken. De volgende tips kunnen helpen: 1. Kies een haalbaar voornemen.
Lees verder
Vind je het moeilijk om ’s ochtends op tijd op je werk te zijn of op een afspraak? En lukt het niet om eerder op te staan? Als je ochtendritueel op de automatische piloot verloopt – je niets hoeft te
Lees verder
Jos zou eindelijk thuis zijn werkkamer gaan opruimen. Hij had er een middag voor vrij gemaakt en was er helemaal klaar voor. Wat zonde eigenlijk, peinsde hij, om vanmiddag binnen te werken nu de tuin hoognodig gesnoeid moet worden en
Lees verder
Je kunt de werkdag vergelijken met een koffer. Als je je spullen handig inpakt, kan er veel in. Maar een koffer heeft duidelijk grenzen; op een gegeven moment gaat de klep niet meer dicht. Een werkdag is niet zo afgebakend
Lees verder
Wat kost altijd meer tijd dan je had gedacht? • Plaatjes zoeken bij je Prezi- of PowerPointpresentatie • Contacten bijhouden op LinkdIn of Facebook • Het nieuws volgen, filmpjes bekijken of interessante links checken • Surfen op het internet naar
Lees verder
Tijdsbeleving verschilt van cultuur tot cultuur. Kijk op vakantie maar eens in welk tempo mensen over straat lopen. Er zijn grote verschillen! Neem Tokio, een stad met meer dan 15 miljoen inwoners. De inwoners hebben een zeer gedisciplineerde levensstijl. Elke
Lees verder
Of je nu artikelen, rapporten, blogs of beleidsplannen schrijft: het kost altijd meer tijd dan je denkt. Geoefende schrijvers stellen daarom meetbare doelen. Vijf pagina’s per dag, of duizend woorden: dat geeft focus. Schrijf je voor je werk, dan is
Lees verder
Wat gebeurt er met jouw taken als je onverhoopt een tijd niet kunt werken? Kun je gemist worden of moet alles in volle vaart verder? En in dat laatste geval: kunnen anderen er dan makkelijk achter komen waar je mee
Lees verder
Een taak is pas afgerond als je alles ook weer hebt opgeruimd. Dat betekent na de vergadering stukken uitzoeken en taken inplannen. Een ansichtkaart niet alleen schrijven, maar ook posten. Je kleding niet laten vallen waar je staat, maar op
Lees verder
Op tijd vertrekken en op tijd arriveren valt voor sommigen niet mee. Bovendien heeft te laat komen ook voordelen: je hoeft zelf nooit te wachten. De vergadering is al begonnen als jij aan komt zetten. De reisleider vertrekt pas als
Lees verder
Elke nanoseconde krijgen we miljoenen brokjes informatie te verwerken over onze omgeving. Die informatie komt binnen via het sensorisch of zintuiglijk geheugen. Daar wordt de informatie in enkele seconden gefilterd. Het meeste wordt verwijderd, maar dat wat voldoende belangrijk lijkt,
Lees verder
Kijk vandaag eens in je paspoort, op je identiteitskaart en/of in je rijbewijs om te zien wanneer ze verlopen. Je krijgt hier namelijk niet standaard bericht over! Is het nog dit jaar? Noteer ‘paspoort verlengen’ dan een maand van tevoren
Lees verder
Uitgebreid Sinterklaas vieren? Hartstikke leuk, maar verkijk je niet op de duur van een traditionele pakjesavond. Een pakje kiezen, het gedicht lezen, de surprise ontmantelen, het cadeau bewonderen: je bent er al snel een kwartier per persoon zoet mee. Meestal
Lees verder
Dat een kunstenaar geregeld met ongekamde haren te laat op afspraken verschijnt, vindt niemand een probleem. Dat licht-chaotische heeft wel iets charmants, toch? Zo’n creatieveling moet je niet te veel aan banden leggen. Maar promovenda Floor Beeftink bewees dat die
Lees verder
Je hebt misschien wel eens gehoord van Eisenhower, president van Amerika in de jaren vijftig. Hij is hier misschien nog wel bekender vanwege zijn prioriteitenmatrix, waarover hij zei: ‘Most things which are urgent are not important, and most things which
Lees verder
Tien eigenschappen van productieve mensen: P plannen hun dagelijkse activiteiten R reduceren tijdverspillers O organiseren hun spullen D durven fouten te maken U uiten zich helder en eenduidig C concentreren zich op hun doelen T trainen hun lichaam en geest
Lees verder
In je functie moet je misschien veel telefoontjes afhandelen. Met deze tips kom je professioneel over. • Neem snel op. Lang wachten irriteert bellers. • Spreek rustig en duidelijk. Noem altijd de bedrijfsnaam. Als je je voornaam gebruikt, geef dan
Lees verder
Ga je je huis opknappen, een sponsoractie op touw zetten of een beurs organiseren? Wat het ook is, deel grote klussen altijd op in kleinere brokjes. Dat geeft overzicht en houvast bij de bult werk die op je afkomt. Bedenk
Lees verder
Door bij schaken een paar zetten vooruit te denken, is de kans groter dat je het spelletje wint. Ook in andere situaties is het slim om een paar stappen vooruit te denken. Stel dat je plan A in gang zet,
Lees verder
Schrijf de dingen die je nog wilt doen, niet op losse blaadjes of post-its. Die raak je namelijk geheid kwijt! Noteer je taken liever op één plek, geordend naar startdatum. Digitaal, zodat je kunt selecteren op actualiteit. Of op papier
Lees verder
Je tempo past zich vliegensvlug aan je to-dolijstje aan. Ben je druk, dan kun je ook ongelofelijk veel werk verzetten. Maar heb je dag in dag uit maar weinig op het programma staan, dan is een bezoek aan de bouwmarkt
Lees verder
Werken met een Things To Do Todayboek is handig, maar vooruit plannen, dat kun je er niet goed mee. Wil je het toch als planningsinstrument voor meerdere weken gebruiken, dan is daar wel een trucje voor. Gebruik één pagina per
Lees verder
Het is merkwaardig dat een heleboel mensen niet weten hoeveel tijd ze eigenlijk aan hun werkzaamheden kwijt zijn. Lastige onderwerpen voelen bijvoorbeeld als zeer tijdsintensief, maar blijken dat niet te zijn. Simpele klussen die weinig energie kosten, kosten juist wel
Lees verder
Het kan handig zijn om je hoofd helemaal leeg te maken, voordat je een planning opstelt. Je schrijft alles wat je te doen hebt op, zodat je niet voortdurend geplaagd wordt door allerlei zaken die je te binnen schieten. De
Lees verder
Net terug van vakantie? Je collega’s zien je terugkomst als een welkome onderbreking en nemen ruim de tijd om bij te praten. Uiteraard is je inbox bomvol, dus ook daar gaan de nodige uurtjes in zitten. Na een urenlange vergadering
Lees verder
De meeste mensen zijn geneigd om anderen, de omgeving of de omstandigheden de schuld te geven van hun planningsproblemen. Want het ligt natuurlijk niet aan jou dat je te laat bent met het indienen van die subsidieaanvraag, je computer verdorie
Lees verder
Echt: weinig mensen hebben genoeg aan een half woord. Want iedereen interpreteert informatie op zijn eigen manier, heeft andere ideeën over hoe je iets aanpakt. Zorg er dus voor dat beide partijen dezelfde verwachtingen hebben. Leg afspraken of overeenkomsten vast
Lees verder
De dag is voorbij gevlogen, maar toch heb je het gevoel dat je niet veel gedaan hebt. Terwijl je beslist druk bezig bent geweest - je weet alleen niet precies meer waarmee. Tien tegen één dat jouw tijd is weggesijpeld
Lees verder
Een paar goede redenen om een to-dolijst bij te houden: • om je hoofd te ontlasten (je mag het vergeten) • om je prestaties te verbeteren (er valt niets tussen wal en schip) • om stress binnen de perken te
Lees verder
Je hebt een reclamebureau gevraagd een nieuw ontwerp te maken voor je huisstijl. Over drie weken is het klaar, belooft je vormgever. Dat is een tegenvaller! Eigenlijk wil je volgende week een mailing versturen. In je optimisme verwacht je dat
Lees verder
Zuchtend stouw je je tas vol dossiers. Zondagavond lees je die stukken wel door. Je weekend is al vol gepland met sport, een familiebezoek en een etentje. In het huishouden is ook het nodige te doen. Ook dat nog! Misschien
Lees verder