Werknemer zit te springen om praktische begeleiding

Organisaties die kampen met hoge werkdruk hebben sinds begin dit jaar een nieuw middel om in te zetten bij stress: de interne business organizer. Een geschoolde collega fungeert als klankbord bij werkstress en helpt overbelaste collega’s weer overzicht te krijgen. Hoe: dat leren ze bij de School voor Organizing. Aan deze dienst is veel behoefte, zo blijkt.

Studiedag School voor OrganizingOntplofte inbox
Werkgevers verwachten van moderne professionals naast vakinhoudelijke kwaliteiten ook goede organisatievaardigheden en het vermogen regie te nemen over taken en tijd. Geen sinecure, weet iedereen die een blik werpt in de ontplofte inbox of overvolle agenda van de gemiddelde kantoormedewerker. Al ben je inhoudelijk nog zo’n kei, excelleren is lastig als je moeite hebt om je werk te organiseren.

Intern talent benutten
Juist dan kan een interne business organizer helpen, vindt Martine Vecht, directeur van de School voor Organizing. Zij verzorgt al jaren nascholing voor professional organizers en pleit voor meer aandacht voor organizing in bedrijven. ‘In elke organisatie werken mensen met een aangeboren talent voor overzicht die lol hebben in het plannen en organiseren. Ze vinden het leuk om hun kennis te delen en zijn gemakkelijk te benaderen. Een slimme werkgever benut dat.’

Organizer in loondienst
Interne business organizers zijn door hun werkgever gedeeltelijk vrij gemaakt voor het leveren van kortdurende individuele ondersteuning. Bij de School voor Organizing leren ze op maat begeleiding leveren. Vecht: ‘Interne organizers kennen de organisatie als geen ander, zitten dicht bij het vuur en de drempel om een beroep op hen te doen is laag. Medewerkers met een hoge werkdruk die het overzicht dreigen te verliezen hebben enorm veel baat bij dit soort ondersteuning, zo blijkt. ’

Ervaringen tot op heden
Er zijn op dit moment een handjevol organizers in loondienst. Zij melden dat medewerkers zitten te springen om deze praktische 1-op-1 begeleiding. De eerste interne business organizers zijn inmiddels opgeleid, in oktober 2018 start een tweede opleiding. Meer informatie over de opleiding vindt u op hier.

2018-06-15T17:59:21+00:00blog, Nieuwsbericht|