Productiviteit is ook: zorgen voor voldoende oplaadmomenten.

Bewust ademhalen
Uit onderzoek blijkt onomstotelijk: mediteren werkt stressverlagend. Maar stel dat je geen zitvlees hebt of gewoon niet het meditatietype bent? Maak er dan ‘bewust ademhalen’ van. Je neemt dan toch je rust: daar gaat het om. Deze ademhalingsoefening kun je
Lees verder
Compliment
Er is veel onderzoek naar gedaan en je kent deze tip vast. Maar weten is niet hetzelfde als doen, en daarom toch aandacht voor Het Complimentje. Een complimentje is een cadeautje van jezelf aan de ander. Schenk je het met
Lees verder
De laatste dag
Het eind van het jaar. Tijd voor reflectie en voornemens. Heb je het afgelopen jaar gedaan wat je van plan was en aandacht besteed aan de dingen die belangrijk voor je waren? Tot welke inzichten ben je gekomen? En hoe
Lees verder
Doe ook eens niets
Heb je vandaag een leeg moment? Doe dan ook eens niets. Ervaar hoe de tijd vertraagt en hoe je ademhaling op en neer blijft gaan. Kom helemaal tot rust. Krijg je de kriebels van dat stilzitten? Dat is een veeg
Lees verder
Doen of zijn
Jon Kabat-Zinn, grondlegger van de mindfulnesstraining in zijn huidige vorm, beschrijft mindfulness als ‘aandacht geven op een speciale manier: doelbewust, in het huidige moment en niet-oordelend’. Dit gewaar zijn, de toestand van mindfulness, maakt het mogelijk dat je gevoelens of
Lees verder
Doorwerken niet effectief
Als je te lang doorwerkt, neemt je concentratie af. Je gaat langzamer werken en meer fouten maken. Je energiecurve vertoont een dalende lijn met een dip na ongeveer een uur. Daarna is doorwerken stukken minder effectief. Neem je op rust,
Lees verder
Een uitje? Gaan!
Een leuk etentje met oud-collega’s, een avondje naar de film of de kroeg… In het leven van drukke mensen zijn het vaak de uitjes die het eerste sneuvelen onder de last van een te volle agenda. Jammer! Ten onrechte denk
Lees verder
Even zitten
‘In plaats van te zeggen: “Zit daar niet zomaar, ga iets doen” zouden we het tegenovergestelde moeten verlangen: “Doe niet zomaar iets, ga zitten!” ’ Zenmeester Thich Nhat Hanh (1926)
Lees verder
Familiespel
De kerstdagen zijn echt gezelschapsdagen. Een mooie gelegenheid om Het Familiespel te spelen. Want hoe goed ken jij je familieleden eigenlijk? Weet je wat hen gelukkig maakt, door welke muziek ze tot tranen toe geroerd worden of wat ze zouden
Lees verder
Flow
Het woord ‘flow’ is geïntroduceerd door Mihaly Csikszentmihalyi, een hoogleraar aan de universiteit van Chicago. Hij was nieuwsgierig naar onze beleving van geluk en deed daar onderzoek naar. Csikszentmihalyi constateerde dat zijn proefpersonen zich lang niet altijd bewust waren van
Lees verder
Ga toch weg
Ongestoord werken zonder telefoon en mail is heus te realiseren, ook op kantoor. Ga bijvoorbeeld eens ergens anders zitten. Zorg ervoor dat de telefoon doorgeschakeld is naar iemand anders of zet je voicemail aan. En zoek een plek waar niet
Lees verder
Gierende stress
De stress giert door je lijf. Je spieren zijn verkrampt, ook als je rustig zit. Je blijft na werktijd doormalen over je project, zit ’s avonds te werken en staat op met pijn in nek of schouders. Het is even
Lees verder
Grip op stress
Een beetje stress helpt je om te presteren. Niets mis mee dus! Lukt het je regelmatig om bij stress de situatie meester te blijven, dan neemt je stressgevoeligheid af. Zó heb je meer grip op de situatie: • Breng structuur
Lees verder
Iets losser
Een mooi spreekwoord zegt: ‘Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.’ Nu vind je misschien dat er niet zo veel te lachen valt, maar het staat als een paal boven water dat lachen gezond is. Tijdens het lachen
Lees verder
In het moment
Aanwezig zijn in het moment. Zonder oordeel of bijgedachtes aandacht schenken aan wat zich voordoet. Mindfulness noemen we dat: een manier om jezelf, je gedachtes of de situatie te accepteren zonder innerlijke strijd. Dat klinkt gemakkelijk, maar mindfulness is best
Lees verder
Innerlijke Prime Time
Een werkdag heeft net als het verkeer een spits aan het begin en aan het eind van de dag. Het eerste spitsuur begint nadat de files op de weg zijn opgelost: tussen 10:00 en 12:00 uur. Je merkt dat aan
Lees verder
Kiezen
Jos zou eindelijk thuis zijn werkkamer gaan opruimen. Hij had er een middag voor vrij gemaakt en was er helemaal klaar voor. Wat zonde eigenlijk, peinsde hij, om vanmiddag binnen te werken nu de tuin hoognodig gesnoeid moet worden en
Lees verder
Lekker opslomen
Slaap je slecht, weet dan dat je niet per se acht uur per nacht hoeft te slapen. De hoeveelheid slaap die je nodig hebt, verschilt per persoon. Zes uur kan dus best voldoende zijn. Wel is de kwaliteit van de
Lees verder
Mindfulness
Aandacht hebben en houden voor wat je doet. Dat is wandelen en alle details van de omgeving in je opnemen. Dat is eten met al je zintuigen en niet denken aan de vergadering die je nog moet voorbereiden. Door je
Lees verder
Nachtrust
Gezond eten en regelmatig bewegen is essentieel voor een goede gezondheid. Logisch. Maar wist je dat ook voldoende nachtrust een factor van betekenis is? Terwijl een op de tien volwassenen met chronische slapeloosheid kampt. Verminderde concentratie, geheugenproblemen, prikkelbaarheid en stress
Lees verder
‘Ont’moeten
Schaar niet alle onafgemaakte klussen onder uitstelgedrag. Maak onderscheid tussen echte en zelfopgelegde verplichtingen. Dat wat moet, en dat wat je vindt dat je moet. Daar is een mooie quote voor: ‘Als het moeten te groot wordt, kan het willen
Lees verder
Presteren met pauzes
Doorwerken zonder te pauzeren of te lunchen is niet zo slim, ook al heb je het nog zo druk. Je merkt misschien de pijntjes in je nek en rug niet op, noch het gebrek aan concentratie door vermoeidheid. Maar reken
Lees verder
Relaxt kauwen
Kauwgom kauwen helpt tegen stress, denken Engelse onderzoekers. Studenten die tijdens tests op kauwgoum kauwden, maakten minder cortisol aan dan niet-kauwende studenten. Als cortisol in het speeksel wordt aangetroffen, is dat een aanwijzing voor stress. De proefpersonen waren inderdaad relaxter
Lees verder
Slapeloos
Heb je moeite om ‘s avonds in slaap te komen omdat je hersenen blijven doormalen? Hier volgen wat tips: • Ga op de normale tijd naar bed, ook als je de nacht tevoren slaap tekort bent gekomen; • Vermijd koffie
Lees verder
Sluimerhorror
Je kent het misschien wel. Sluimerend in bed gaat je verbeelding met je aan de haal. Een levendige fantasie presenteert zich: een vlammende ruzie over een onnozel detail, een dramatisch ongeluk met fatale afloop. Je ademhaling versnelt, je hart begint
Lees verder
Snel ontspannen
Last van een stijve ledematen na een lange dag achter je computer? Maak je lijf weer los met deze oefeningen. • Bal je vuist en strek daarna je hele hand. • Vouw je handen ineen en strek ze uit met
Lees verder
Staand werken
Mensen die tijdens het werken kunnen afwisselen tussen zitten en staan, leveren betere prestaties dan mensen die dat niet doen. Staand werken bevordert de zuurstofopname en is beter voor je spieren en stofwisseling. Je kunt staand lezen, overleggen of telefoneren.
Lees verder
Stop de tijd
Het lijkt wel of we nooit genoeg tijd hebben. Maar door al dat gejakker zijn we verleerd om van de tijd te genieten als er eindelijk een periode van rust aanbreekt. Al snel slaat de verveling en de lamlendigheid toe.
Lees verder
Stressverslaafd
Kun je slecht ontspannen omdat je voortdurend onder (tijds)druk staat? Kijk maar uit. Een beetje stress is niet erg: de extra adrenaline zorgt ervoor dat je op scherp staat en goed kunt presteren. Maar als de adrenaline al door je
Lees verder
Superdut
Overdag slapen, het klinkt een beetje suf. Toch is dat het beste wat je kunt doen als je moe en gestrest bent. Zeker als je uit jezelf makkelijk in slaap valt (en dat kun je oefenen trouwens). Een dutje is
Lees verder
Tempo giusto
Sommige dingen kun je snel doen. Andere dingen vragen om tijd, om een rustig tempo. Met andere woorden: voor alles is een juist (giusto) tempo. Neem eten. Hoe vaak schuiven we niet gedachtenloos onze maaltijd naar binnen, zonder echt te
Lees verder
Tijd voor herstel
Stress zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent en scherp blijft om zo goede prestaties te kunnen leveren. Bij oplopende spanning zet het lichaam stresshormonen in om optimaal te kunnen werken. Op zich een goed systeem. Maar je lichaam kan deze
Lees verder
Vermoeide ogen
Zit je veel achter de computer, dan kan het turen naar het scherm je opbreken. Dit helpt tegen branderige, droge of vermoeide ogen: • Knijp je ogen stevig dicht en sper ze vervolgens een paar seconden wijd open. Doe dit
Lees verder
Zelfmedelijden
Zuchtend stouw je je tas vol dossiers. Zondagavond lees je die stukken wel door. Je weekend is al vol gepland met sport, een familiebezoek en een etentje. In het huishouden is ook het nodige te doen. Ook dat nog! Misschien
Lees verder