‘Doe je zachtjes? Iedereen is al naar bed.’ In mijn nachthemd stond ik vannacht onderaan de zoldertrap een van mijn kinderen tot stilte te manen. Het was kwart over twaalf en mijn wekker zou om half zeven afgaan. Bye bye nachtrust.

volle-maanOm bij mezelf te blijven: ik weet dondersgoed hoe belangrijk voldoende slaap is. Het verbetert je geheugen, het is goed voor de stofwisseling en niet in de laatste plaats: je functioneert stukken beter als je uitgeslapen bent. Ik wel tenminste.

Toch ga ik te laat naar bed. Of nee: ik begin te laat met naar bed gaan. Ik kijk bijvoorbeeld te lang tv. En dan moet de vaatwasser nog geprogrammeerd worden. De tafel gedekt. Een reisadvies opgezocht voor de volgende dag. Zit ik toch weer achter de computer.

Van lieverlee wordt het later en later. Ineens is het half twaalf geweest: niet best als ik zeven uur per nacht wil slapen! Voor volwassenen is het advies zelfs 7,5 uur. Het lukt me zelden, hoe vaak ik het me ook voorneem, nog os van spokende pubers.

Tijd voor actie. In deze Tip van de week heb ik een paar ideetjes op een rijtje gezet voor iedereen (mezelf incluis) die graag een uurtje meer zou willen slapen, maar het maar niet voor elkaar krijgt om dat ook echt te doen. De tip zelf is akelig simpel:

Ga een uurtje vroeger naar bed 

De hamvraag is natuurlijk: hoe dan? Volgens mij gaat het erom te analyseren waar de foutjes in je planning of je bedroutine zitten. Want de intentie om op tijd naar bed te gaan, is er al.

  • Vraag je eerst af hoe laat je je ogen wilt sluiten. Zelf maak ik pas aanstalten als dit tijdstip nadert, aha!
  • Reken vervolgens uit hoe laat je in bed wilt liggen. Relevant als je nog leest in bed of een sudoku maakt zoals ik.
  • Daarvóór ga je je klaarmaken om naar bed te gaan: douchen, tandenpoetsen en je kleding voor de volgende dag uitzoeken. Ook dit kost tijd… Ik las over iemand die dit tegelijk met haar kinderen deed en vervolgens nog wat ging chillen voor de tv. Best een goed idee: de motivatie om je bed op te zoeken lijkt me stukken hoger als je al in je pyjama bent.
  • Wat moet je daarvoor nog allemaal regelen? Ikzelf vind het bijvoorbeeld fijn als de woonkamer aan kant is. Dat ga ik echter pas doen wanneer ik heb besloten naar bed te gaan. Het zou slim zijn om die zaken eerder te plannen, direct na het eten bijvoorbeeld.
  • Natuurlijk wil je je ’s avonds ook kunnen ontspannen. Het gevaarlijkst zijn ontsnappingsactiviteiten zoals televisie kijken of gamen. Je blijft je brein prikkelen en voelt vermoeidheid minder snel. Vandaar het advies om na 22:00 uur geen schermen meer te gebruiken.

Door mijn avond zo door te rekenen kwam ik op flink een aantal denkfouten. Kortom: ik heb goede hoop op dat uurtje extra slaap, en misschien ben ik de volgende keer dan zo scherp dat de Tip van de week wel weer gewoon rond lunchtijd verschijnt ;-).

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

Tip: Profiteer nog t/m 31 oktober 2018 van de ‘5=6 actie’ met Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren.