Heb je dit wel in de gaten?

Het gaat de hele ochtend door. Ik schrijf de Tip van de week en ineens schiet me iets te binnen. Dat wil ik opschrijven en ik reik naar mijn pennenbak. Mijn oog valt op een ansichtkaart. Huh, wat doet die daar? Er zit plakband aan de randen, die moet van de muur gevallen zijn. Ik hang de kaart op en kijk weer in de la. Ik leg een paar spullen recht, denk na. Wat zocht ik nou ook alweer?

Soorten afleidingAan het begin van mijn wekelijkse schrijfochtend moet ik mezelf continu tot de orde roepen. Ik kijk naar het ochtendverkeer dat langs mijn raam trekt en schrijf. Ik verplaats wat op mijn bureau en schrijf. Leg mijn mobiel uit mijn zichtveld en schrijf.
Maar gaandeweg neemt mijn concentratie toe. Mijn gedachten dwalen nog wel af, maar zijn taakgerelateerd. Langzaam krijgt de tekst vorm.

In een onderzoekje (zie het plaatje hierboven), vond ik een interessant kwadrant met de relatie tussen focus op de taak en afleiding. De afleiding die ik hierboven beschrijf, komt grotendeels uit mezelf. Aan het begin van de taak probeert mijn brein blijkbaar nog te ontsnappen en heb ik het niet eens door. Minutenlang kan ik in gedachten ver weg zijn. Ook omgevingsgeluiden, verstoringen door anderen en allerlei visuele stimuli leiden me bij de start van de taak snel af. Voor zulke externe bronnen van afleiding kan ik me in het begin vaak niet goed voor afsluiten.

Als het goed is kom ik gaandeweg in een fijne werkmodus, maar soms lukt het gewoon niet. Je zult het vast herkenbaar vinden. Afleiding in al zijn vormen is zelfs een van de belangrijkste veroorzakers van improductiviteit. Mijn tip deze week is dan ook om te achterhalen wat jouw bronnen van afleiding zijn en in hoeverre ze je productiviteit schaden. Print bijvoorbeeld het kwadrant hierboven uit en turf eens een paar dagen welke vorm het meeste voorkomt. Dus:

Registreer waardoor je wordt afgeleid 

Je kunt pas iets doen aan afleiding als je je ervan bewust bent. En dan?

  • Heb je veel last van zelf gegenereerde afleiding, dan is mindfulness nuttig om je concentratievermogen te trainen. Ook word je dan nog beter gewaar waardoor je afgeleid raakt;
  • Heb je veel last van zintuiglijke afleiding, pas dan je fysieke omgeving aan. Leg je mobiel weg, doe oordopjes in of draai je bureau naar een blinde muur;
  • Zijn het juist collega’s die je storen, pas dan je sociale omgeving aan. Dat doe je door er bijvoorbeeld het gesprek over te openen. Of deze tip te laten lezen.

In hoeverre afleiding de kans krijgt, hangt ook af van andere factoren. Wanneer je bijvoorbeeld een strakke deadline hebt, kun je je waarschijnlijk veel beter afsluiten voor al die prikkels van binnenuit en buitenaf. Vandaar dat het ook bij dipjes meestal lukt om de Tip van de week op maandag in jouw de virtuele brievenbus te krijgen!

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week. Je kunt hem maandag rond lunchtijd in je mailbox verwachten ;-).

Tipt/m 31 oktober 2018 ontvang je 14% korting op Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren. Een handig overzicht van de belangrijkste methodes, instrumenten en technieken om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren.

2018-10-17T07:38:21+00:00Tip van de week|