Tip van de week #41

‘Mis deze aanbieding niet, <naam>!’ Met zo’n aanmoediging in het onderwerpsveld van de mail is de kans groter dat je mijn bericht open dan anders. In de gedragseconomie noemt men dit nudging: ik wil graag dat je mijn nieuwsbericht leest en geef je een zacht duwtje in de ‘goede’ richting. Omdat je toch al geneigd bent op dingen te klikken, is de kans van slagen groot.

Het keuzeproces (open ik deze mail wel of niet) blijkt gemakkelijk te beïnvloeden, omdat we meestal op de automatische piloot beslissen. Maar… wat kunnen we met die kennis?

Sprintje trekken?Eerst iets meer uitleg over nudging. De term bestaat nog maar kort, maar in de openbare ruimte wordt er al decennia gebruik van gemaakt. Denk maar aan de wachtstreep bij loketten of de manier waarop rijstroken zijn aangegeven. Met belijning kun je veel bereiken! Op de foto ligt de nudge er wel heel dik bovenop, maar het kan ook subtieler, getuige dit filmpje.

Nudging wordt gebruikt om mensen te verleiden tot keuzes die rationeler (want verstandiger) zijn. Denk aan de stickers ‘gezonde keuze’ in de supermarkt, de schaal appels bij de koffie-automaat op je werk of prullenbakken met compartimenten voor papier, plastic en restafval.  Maar het biedt ook kansen als het gaat om beter plannen en organiseren.

Vaak proberen we onszelf tot betere gewoontes te verleiden door een beroep te doen op wilskracht. Stoppen met uitstellen, online surfgedrag beperken of vaker nee-zeggen… Voor wilskracht heb je echter het rationele deel van je brein nodig, wat maar 5-10% van ons gedrag bepaalt. Terwijl de hierboven opgesomde gewoontes bijna automatismen zijn!

Met subtiele aanpassingen (nudges) in je omgeving kun je je doelen misschien veel gemakkelijker bereiken:

  • Plak aan het einde van de dag een post-it op je PC of laptop met de woorden: ‘Begin met de taak die je het meeste voldoening oplevert’. Dat helpt tegen het uitstelgedrag van morgen.
  • Hang een foto op van iemand die geconcentreerd aan het werk is. Of hang stroken op met de woorden ‘focus’, ‘efficiency’ en wat je verder aanspreekt. Dat helpt het juiste gedrag oproepen (priming).
  • Zet een fles wat op je bureau. Voldoende drinken is erg belangrijk voor je functioneren. Heb jij zo’n fles al staan, dan werkt het woord ‘drinken’ als nudge om een slokje te nemen.
  • Koppel het icoontje van je mailprogramma en je browser los van je Startmenu en je Takenbalk (er met je rechtermuisknop op klikken en dan ‘verwijderen’). Dat helpt je klikreflex doorbreken.

Je kunt ook nudges bedenken om ander gedrag bij anderen op te roepen. Word je bijvoorbeeld vaak gestoord door binnenlopers, dan moet je misschien de snoeppot uit je kamer halen of je bureau een kwartslag draaien. De Tip van de week is dan ook:

Nudge jezelf (of anderen) om gewenst gedrag op te roepen

Heb je moeite met timemanagement en wil je graag een paar nudges op maat? Ik help je er graag bij. Contacteer me op martinevecht@schoolvoororganizing.nl. Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week.

2017-10-13T11:47:59+00:00Tip van de week|