De afkeuring was niet van de lucht. De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma had het bestaan om te verkondigen dat Amsterdam vanaf 2030 benzineauto’s zou gaan verbieden. Bizar, bezopen en onrealistish waren zomaar wat reacties. En: wie gaat de overstap naar elektrische auto’s betalen? De gewone man zal wel weer de dupe zijn, klonk het eensluidend.

Persoonlijk vond ik dat Dijksma juist complimenten verdiende. Natuurlijk zijn nog lang niet alle details duidelijk, maar het streven is nobel, zeker als je bedenkt dat Amsterdammers gemiddeld een jaar korter leven door de slechte luchtkwaliteit.

StretchenIk snap wel dat Dijksma’s plan even schrikken is, zeker als je in de hoofdstad woont. En natuurlijk reageer je dan primair met ‘hoe dan?’ of: ‘Nee!’ Maar wanneer je bij het horen van een ambitieus plan ook meteen ‘de weg ernaar toe’ wilt weten, smoor je stretchdoelen zoals die van Dijksma vroegtijdig in de kiem.

Stretchdoelen (super ambitieuze plannen, SMART geformuleerd) richten namelijk de aandacht en mobiliseren energie. Zonder stretchdoelen zouden tal van innovaties nooit gerealiseerd zijn en liepen we nu nog steeds in berenvellen rond.

Nou ja, je snapt wat ik bedoel.

Neem de plannen om van het gas af te gaan. Daar is heel veel weerstand tegen. Toch weet ik zeker dat je inmiddels hebt nagedacht over de gevolgen voor jou privé. Misschien keek je hoe oud je ketel was en lees je artikelen over warmtepompen en zo meer net wat aandachtiger. Zo ben je dus toch al aan het meebewegen, of je het nou een goed idee vindt of niet. Reken maar dat dat tot ongekende innovatie leidt!

Wat is de relevantie hiervan voor je eigen plannenmakerij? Misschien denk je van nature al groot en houd je van ambitieuze doelen. Maar de meeste mensen zijn geneigd om klein en bescheiden te denken omdat de realisatie van een bezopen idee hun voorstellingsvermogen gewoon te boven gaat. En toch is mijn tip:

Denk ook eens een beetje groter

Laat niet na te dromen over wat je echt heel graag zou willen. Zelfs de gedachte aan een ‘stretchdoel’ maakt het namelijk al een beetje concreter. Vervolgens kun je één stapje in de richting van je doel zetten: Het aan iemand vertellen. Op onderzoek gaan. Iemand met de juiste expertise zoeken. Want: ‘If you can dream it, you can do it.’ De geschiedenis bewijst dat het maar wat vaak lukt!

Vaker tips ontvangen? Abonneer je op de Timemanagementtip van de week. Of lees Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren.